środa, 11 lutego 2015

Jestem Dawcą i jestem z tego dumna !

Zapewne część z Was zna już organizację dawca.pl dzięki której możecie podpisać oświadczenie woli o pobraniu organów po śmierci ale dla tych, który jeszcze tego nie znają dzisiaj pokrótce postaram się przybliżyć :)

Czym jest kampania Świadomego Dawstwa Narządów?

W 2002 roku kilku lekarzy postanowiło uświadomić ludzi na temat tego, czy tak naprawdę jest dawstwo. Obecnie kilku studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (z czego jestem bardzo dumna, bo przecież "mój" Gdańsk!) którzy kontynuują dzieło zapoczątkowane na Dawca.pl.
Liczba dawców a liczba biorców to dwie liczby na całkowicie innym poziomie. Biorców w ogrom, dawców niestety nie.. Ale przecież my to możemy zmienić :) Tych kilku wspaniałych studentów próbuje nam przybliżyć oraz starają się nam wytłumaczyć czym jest ta transplantologia. Codziennie ładują dawką niezbędnych informacji (przez np. facebooka, instagrama)

 W marcu 2013 roku podpisałam oświadczenie woli, są to już prawie dwa lata i jestem z tego dumna! Zastanawiałam się nad tym długo, ale stwierdziłam, że po co mi moje wnętrze w trumnie?
Głównym "za" była myśl, że gdybym to ja poważnie zachorowała i potrzebowała narządów do przeszczepu to byłoby mi niezmiernie i cholernie miło, gdyby ten jeden człowiek podpisał to oświadczenie oraz oddał mi potrzebny narząd. Ja chcę to zrobić dla wielu ludzi. (Oczywiście na razie się na drugi świat nie wybieram:). W innych krajach UE takich operacji jest wykonywanych 3 razy więcej niż u nas! Są to szokujące dane i warto je zmienić..


Teraz naleci fala komentarzy pod tytułem "głupia" "co na to twoja religia" i tak dalej, ale dajcie mi wszystko wytłumaczyć.

Czym jest tak naprawdę transplantologia?

Jest to inaczej przeszczep, polegający na pobraniu jednego narządu, części czy komórek i przeniesienie oraz przeszczepienie ich do innej osoby bądź do tej samej osoby lecz w inne miejsce.

Dawcą może zostać każdy od 18 do 70 roku życia.


Po co jest to oświadczenie?

Jest tylko po to, aby poinformować najbliższą rodzinę czy lekarzy na waszą wolę. Warto nosić je w portfelu, ponieważ łatwiej dociec do niego. Koniecznie poinformuj również rodzinę o tym, czego oczekujesz po swojej śmierci. Będzie im z tym zawsze łatwiej.

A co na to moja religia?

Chrześcijaństwo od zawsze popierało ideę transplantologii. Jako religia broniąca życia zgadza się na pobieranie narządów ale tylko po naturalnej śmierci oraz nie bezczeszcząc ciała zmarłego. Sam Jan Paweł II uznał ten akt za "najwyższy akt miłości bliźniego".

Czy warto?

Moim skromnym zdaniem warto. Po przedstawieniu sobie wszelkich "za" oraz "przeciw" widać czarno na białym, że oddawanie oraz pomaganie drugiemu jest czymś wyjątkowym. W Wielkiej Brytanii 6-dniowa dziewczynka uratowała dwoje ludzi, ponieważ jej rodzice zgodzili się na pobranie organów. Jeżeli dalej się wahasz, przemyśl ten fakt. Jeżeli ona mogła, dlaczego nie Ty?

Ja zdecydowałam.
A Ty?

więcej informacji na stronie Dawca.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz